středa 12. srpna 2015

Zucchini bread - cuketová buchta


Když jsem se dočetla, že exituje moučník, který se jmenuje zucchini bread, bylo mi jasné, že ho udělám, i když teplota venku (i uvnitř) přesahuje třicítku. Původní recept je z americké stránky s recepty, takže byl samozřejmě nabouchaný cukrem, proto jsem si ho upravila ke svojí spokojenosti :o)
Je sucho, všechno uvadá, ale cukety se evidentně rodí dobře, takže z poslední dovolené u mužových rodičů jsem si přivezla od tchána jednu fakt velikou cuketu a od sousedů jednu obrovsky monstrózní, co měla skoro tři kila a prostě nejde ze všeho udělat polévku nebo ratatouille a do mrazáku se mi taky už nic nevejde. A protože sladké pečivo já ráda, zkusila jsem tohle :o)
Monstr cuketa, pro srovnání půllitrovka vody v pozadí :o)

Trochu to chutí připomíná litý perník a malinko i biskupský chlebíček, cuketa z něj samozřemě není cítit vůbec, ale dodává tomu půvabné zelenavé flíčky ve struktuře :oD Abych dodala alespoň trochu zdravého, přimíchala jsem celozrnnou mouku a ovesné vločky a samozřejmě snížila cukr na míň než polovinu oproti originálnímu receptu, aby bylo do čeho kousnout, přisypala jsem sekané mandle, rozinky a sušené brusinky. Teda někteří ochutnavači si stěžovali, že je fakt hodně málo sladký, tak pokud máte radši sladší, trochu s cukrem přitlačte ;o)

Tákže, na zucchini bread budeme potřebovat:

3-4 šálky nastrouhané cukety (u mě to bylo přibližně 1kg)
350g  mouky - hladké, případně část celozrnné
50g ovesných vloček - jemné, nebo lehce posekané
balíček jedlé sody
2 lžičky skořice
1 lžička zázvoru (původně byla 1/2 zázvoru a 1/2 mušktového oříšku)
1/2 lžičky soli
2-3 vejce
150g cukru (původně 270!!)
20g vanilkového cukru (nebo balíček kupovaného, nebo kousek vanilky)
170g rozpuštěného másla
dobrovolně strouhané ořechy (dala jsem asi 100g), sekané mandle, ořechy, rozinky, brusinky.....

Strouhaná cuketa
 Cuketu nastrouháme a vymáčkneme z ní šťávu, nebo necháme vykapat na cedníku. V jedné míse smícháme suché suroviny (mouku, vločky, sodu, koření, sůl, strouhané ořechy). V jiné rozšleháme vejce s cukrem, potom přilijeme rozpuštěné máslo.
Přidáme nastrouhanou cuketu, přisypeme suchou směs a umícháme středně tekuté těsto. Nakonec vyšperkujeme sušeným ovocem, ořechy, mandlemi, prostě dobrůtkami dle vlastního výběru.






Pečící formu/formy vymažeme a vysypeme, vyšlo mi to do dvou malých forem na biskupský chlebíček (cca 10x20cm). Nalijeme těsto, trochu urovnáme stěrkou a šoupneme do trouby vyhřáté na 175°C. Pečeme přibližně 50 minut - osobně během pečení střídám spodní a prostřední mřížku, jinak mi zůstane spodek bledý a mokrý, ale to samozřejmě záleží na troubě.
Neupečený...

...upečený...

 Po upečení necháme asi čtvrt hodinky chladnout, vyklopíme (nejlíp na mřížku), počkáme až vychladne úplně, nakrájíme a sníme.
Pokud vyzkoušíte, přeju dobrou chuť :o)

...vyklopený!
Mimochodem, šťávu, co vytéká ze strouhané cukety můžeme jímat do vhodné nádoby, obohatit citrónem, naředit vodou/bublinkami/vodkou..., vychadit a během pečení vypít, protože je to docela osvěžující a je fakt nechutné vedro :o)

Žádné komentáře:

Okomentovat