čtvrtek 5. března 2015

Sušenky z jablek

Kromě pletení taky ráda peču. A mám hrozně ráda sušenky :o) Takže dneska napíšu něco o svých oblíbených jablečných.

Ideální sušenky jsou pro mě takovéty neplněné placičky, ne moc suché, ideálně celozrnné a s kousky něčeho - čokolády, oříšků, sušeného ovoce.... docela dobré na chuť jsou Bebe Dobré ráno, ale jsou pro mě trochu moc sladké, je v nich zbytečně moc bílé mouky a hlavně stojí zbytečně moc, občas je koupím a beru je s sebou jako nouzovou svačinu, když jdu někam s dětmi nebo s mužem (vždycky tvrdí, že na výletě vydrží bez svačiny, ale já ho znám, pak by měl hlad a vrčel by :o)), ale jako dobrůtka na ujídání jsou vážně drahé.
Takže abych naplnila svojí touhu po sušenkách s požadovanými vlastnostmi, vyrobila jsem si tenhle receptík. Pravděpodobně je podobných receptů hodně, ale podobnost je čistě náhodná, tenhle jsem si vytvořila vlastní hlavou a metodou pokus-omyl :o)
Uvedené množství vystačí zhruba tak na jeden větší plech - cca 30 sušenek. Množství suchých přísad je spíš přibližné, záleží na tom, kolik má jablko šťávy, když jí je hodně, je potřeba těsto zahustit víc. Vsledný vzhled a barva vyjde taky pokaždé stejně, při pečení je to matoucí, ale zas je to takové napínavé, nikdy nevíte, co z toho vyleze :o)))

Tak tedy, na jednu várku je potřeba:
1 střední jablko (cca 100g)
50g mouky (pohanková, celozrnná, špaldová, jakou rádi)
100g ovesných vloček, nasekaných na středně jemnou konzistenci
30g másla
lžíce cukru (nebo víc, máte-li radši sladší)
lžička skořice
lžička jedlé sody
dobrůtky podle libosti

Na obrázcích je várka ze tří jablek, takže tři plné plechy. Nejdříve utřeme máslo s cukrem, k němu pak najemno nastrouháme jablko.


Přisypeme mouku, ovesné vločky, skořici a sodu a zamícháme.











Potom přijdou na řadu dobrůtky. Přidejte do těsta, co máte v sušenkách rádi, já tentokrát přisypala strouhané oříšky, trochu plátkovaných mandlí, co zbyly v šuplíku ještě od Vánoc a samozřejmě nakousíčkovanou čokoládu.


Zamícháme a podle potřeby zahustíme. Na plech s papírem vytvarujeme lžičkami nebo rukama sušenky - pokud mají být měkčí a vláčnější, necháme těsto řidší a děláme hromádky lžičkou, pokud chceme sušenky sušenkovatější, tak těsto zahustíme, uválíme kuličky a ty na plechu rozmáčkneme. 


Pečeme na 180°C asi 15-20 minut, teplotu i čas je samozřejmě potřeba doladit podle svojí trouby (každá peče jinak i když je to stejná značka, zajímavé..). Pozor! Po upečení jsou ještě měkké a nedají se hned sundat, až po vystydnutí ztuhnou. 
Vystydlé sušenky dáme do krabice, a jestli jste jako já a moje děti, tak krabici schovejte a dejte k ní hlídacího psa :oD
Pokud jste na bezlepkové dietě, použijte místo ovesných vloček buď další pohankovou mouku nebo pohankové vločky, mleté oříšky, mleté mandle...


Tentokrát mi vyšly poměrně tmavé, lekla jsem se, že jsem je spálila, ale byly výborné :o)

Žádné komentáře:

Okomentovat