pátek 18. září 2015

Sezóna švestek :o)


Nejsem zrovna moc fanda podzimu - hlavně proto, že podzim znamená, že skončilo léto, které mám nejradši :o) Ochlazuje se, zkracují se dny, ze spadaného listí se dělá bláto, děti chytnou rýmy, já je chytím od nich... Ale i přesto musím uznat, že jsou věci, které jsou na podzimu dobré: třebas barevné listí, jablka a švestky. Miluju švestky, patří k mému oblíbenému ovoci, můžu je syrové, vařené, pečené.. jen kompot nerada :oD
Máme kliku, na zahradě nám švestky rostou, moc dobré, malé, sladké, ideální do knedlíků (ňam) a na koláče (ňamňam). Letos jsem si teda ale u sklízení zanadávala. Jednak bylo hodně plodů napadených nějakou hnilobou (monilioza, či co), jednak se 'urodilo' hodně červů, a aby toho náhodou nebylo málo, tak ty pitomé přemnožené vosy naďobaly, co se dalo a nechaly to uhnít :o/
Nicméně, něco málo švestek jsem zachránila (i když se musely sebrat ne úplně zralé) a podělím se aspoň fotkami o tu radost z mlsání :o)
Švestková 'metýnka'

Švestková s tvarohovou ségrou

Na švestkovou metýnku asi netřeba dávat recept, je to prostě obyč kynuté těsto, na tenko vyválené, se švestkami a drobenkou. Do těsta teda dávám na půl celozrnnou mouku, aby se neřeklo ;o) a do drobenky skořici, prostě protože mi tak víc chutná. Taky se může pod švestky rozmáznout tvaroh nebo třebas mák, ale to nejspíš znáte, to je klasika :o)

No a pak jsou tady taky 'švestkové bonbóny', které jsem si loni vlastní hlavou vymyslela (ale pravděpodobně takových receptů existuje už řada) a hned oblíbila :o) Jsou poměrně rychlé - pokud máte koupené listové těsto, pokud děláte vlastní, počítejte se zdržením :oP A jsou dobré a hrozně jedlé. Pokud si je chcete vyrobit, tak stačí: balíček listového těsta, příslušný počet švestek, dvě hrsti ořechů (nebo mandlí, ale ořechy jsou mnohem, mnohem lepší), hrst rozinek (případně brusinek nebo jiného sušeného ovoce, kromě švestek, ty by v tom byly krapet redundatní), 1-2 lžíce medu.
Ořechy s rozinkami hoďtě do vhodné mašiny a rozemelte, nebo použijte mleté ořechy a rozinky k nim nakrájejte na droboučko, přidejte med a zamíchejte, aby vznikla tužší pasta. Švestky umyjte, nařízněte, vyndejte pecku, místo pecky dejte ořechovou směs. Těsto vyválejte na tenko a rozdělte na obdélníčky - počet závisí na množství těsta a na tom, jak tence umíte a troufnete si válet. Dřív jsem dělala 12 kousků, tentokrát jsem zkusila 16 a neměla jsem to dělat :oD Na každý obdéníček posaďte švestku (delší stranou švestky ke kratší straně těsta, aby se co nejvíc omotala) a zabalte do tvaru bonbónu - pořádně přimáčkněte, rádi se rozlézají. Upečte na cca 180°C 15 minut.

Neměla jsem ořechy, tak posloužily mandle, ale není to to ono.

Naplněné švestky. Čím menší otvor se podaří, tím líp.


Možná by pomohlo trochu okraj ovajíčkovat, příště to zkusím.

Před upečením...

...po upečení. A tady je vidět, proč je lepší udělat jich míň, ale zato je líp zabalit :oD Vytekly vlastně jen dva a další tři se otevřely bez vylití, ale opatlaly se v tom všechny.. Dobrá zpráva je, že to bylo i tak dobré ;o)


Mňam!

Žádné komentáře:

Okomentovat